Startpunt is een korte innovatiescan die (potentiële) deelnemers kunnen invullen: https://retailinnovatie.pxl.be/digitale-transformatie-fysieke-winkel/tools/scan/. Hiervan krijgen ze een dag later een kort rapport toegestuurd.
Sessie 1 – Digitale transformatie in de retail – Trends en ontwikkelingen
Wat is digitalisatie en hoe begin ik ermee in mijn fysieke winkel? Welke trends en ontwikkelingen zijn er in de retail? Hoe maakt de klant zijn aankoopbeslissing vandaag?
Hoe kan ik met een (beperkt) budget toch een impact bereiken bij de (digitale) klant die mijn fysieke winkel bezoekt?
Sessie 2 – Kiezen voor de juiste technologie – Hoe doe je dat?
Wat zijn concrete toepassingsmogelijkheden en voordelen van retailtechnologie voor mijn fysieke winkel?
Hoe kies je digitale technologie die een meerwaarde voor je winkel is? Wat is hierbij een goede leidraad?
Sessie 3 – Co-creatie sessie
Wat is mijn retaildigitaliseringsgraad? Wat zijn mogelijkheden voor mijn fysieke winkel? Individueel bezoek van jouw zaak met tips & tricks.
Sessie 4 – Co-creatie sessie – Keuzethema – online sessie
Op basis van de noden van de deelnemende retailers wordt dieper ingegaan op thema’s die tijdens de individuele trajecten gedetecteerd werden of vragen die aan bod kwamen en specifiek voor de deelnemers van dit traject relevant zijn.
Het kan gaan om praktische tips/tools om je social media te optimaliseren (“Hoe doe ik …?” of “Wat haal ik uit…?”), een praktijkcase van een Vlaamse retailer die succesvol inzette op digitale transformatie of …
Sessie 5 – Lerend netwerk: Reflectie en ervaringsuitwisseling
Welke stappen zijn nodig om tot een efficiënte en effectieve implementatie te komen? Wat zijn aandachtspunten voor een succesvolle inzet?
Wat hebben de deelnemers zelf al ondernomen en wat leren ze hierbij van en met elkaar?
De docenten
Data:
De data die PXL beschikbaar houdt voor de winkelbezoeken:
Een winkelbezoek duurt +/- 90 minuten.