Navem voor u op de barricades | Navem

Persbericht Navem 12/11/2020:‘Stop de oneerlijke concurrentie. Sluit onmiddellijk de grenzen met Nederland en Duitsland voor het funshoppen. En maak aub shoppen op afspraak voor dringende en essentiële aankopen mogelijk’.

De Belgen trekken massaal de grens over om te kunnen funshoppen. In Zeeland, net over de grens, doen de burgemeesters een oproep aan Vlamingen om de komende dagen niet te komen shoppen. Ook professor Van Ranst begrijpt deze noodkreet en zegt dat het niet de bedoeling kan zijn om even over de grens te gaan shoppen.

De oproep vanuit Nederland om te stoppen met funshoppen dient onmiddellijk gehoor te krijgen. Deze oneerlijke concurrentie moet stoppen, we strijden niet met gelijke wapens. Navem roept de beleidsmakers dan ook op om de grenzen met Nederland én Duitsland voor het funshoppen onmiddellijk te sluiten. Meer nog: we vragen om het op afspraak shoppen bij gespecialiseerde meubel-, keuken-, slaapcomfort- of interieurzaken mogelijk te maken. Sommige aankopen zijn wel degelijk dringend en essentieel. 85% van de meubel-, keuken-, slaapcomfort- of interieurzaken wenst alvast op afspraak te werken. Dit blijkt uit een enquête van Navem bij haar achterban liet uitvoeren’, zegt Tom Steenhoudt van Navem.

‘Niet alleen wordt onze sector totaal onrechtvaardig behandeld ten opzichte van andere sectoren die open mogen blijven. We worden door onze eigen beleidsmakers ook nog eens zeer sterk benadeeld ten opzichte van winkels uit Nederland en Duitsland. Europa staat voor vrij verkeer van goederen, personen en diensten. Dat is allemaal goed en wel, maar dit mag niet in één richting werken. Deze situatie is wraakroepend voor tal van handelaars die zich in de grensregio bevinden. Zij zien met lede ogen aan hoe klanten met Belgische nummerplaten massaal opduiken op de parkings over de grens om daar hun aankopen te doen.’

Op maandag 2 november kregen de handelaars te horen dat de deuren moeten sluiten tot 13 december. Een mokerslag voor de sector, die in het voorjaar eerder ook al acht weken dicht moest.

Onze leden worden zo getroffen in maanden waarin zij traditioneel een grote omzet genereren: november en december. En het gaat daarbij niet alleen om meubelen, maar ook om alle mogelijke interieur-gerelateerde artikelen, net als kerstversiering en decoratie’.

‘We begrijpen de moeilijke beslissingen die er in het kader van deze ongeziene Corona-epidemie getroffen moeten worden. Iedereen zoekt naar een goed evenwicht tussen volksgezondheid en economie. Een moeilijke oefening – zeker weten – maar dit genereert een effect dat op dit moment zeer nadelig uitpakt voor meerdere sectoren, en zeker onze sector. Ook in onze winkels zijn aankopen wel degelijk dringend en essentieel, er zijn tal van redenen die hier sterk voor pleiten’, aldus Tom Steenhoudt. Navem lijst ze hieronder op.

Zorg voor gezondheid en mentaal welzijn

Mensen met rugklachten die met acute of chronische pijn zitten, hebben op dit moment een groot probleem. Ze vinden geen passend bed of kunnen geen passende ergonomische zetel uittesten. Ze wensen gedegen begeleid te worden en hierbij professioneel advies te krijgen.

We spenderen 1/3 van onze levensjaren in bed. Voor hogere bedragen voor een slaapensemble willen mensen dit logischerwijze eerst testen, voelen en gezien hebben. Slapen is een essentiële levensbehoefte volgens de piramide van Maslov en goed slapen is zeer belangrijk voor onze mentale rust en welzijn.

Iets wat in sé niet-essentieel lijkt –  meubelen aanschaffen – wordt essentieel bij een (vecht)scheiding, echtelijke ruzie of dramatische gezinssituatie in alle lagen van de bevolking, rijk of arm.

Investeringsgoederen zijn dan niet het type goederen die in een handomdraai online worden gekocht. Neen, dit moet in alle kalmte en sereniteit kunnen gebeuren op een externe locatie.

De ‘hype’ in de verkoop na de eerste lockdown in onze branche – die nog volop bezig was in oktober – toont aan dat mensen bezig zijn met hun thuis én dat ze een fysieke winkel nodig hebben om te kunnen kiezen en kopen. In het voorjaar was het mooi weer en konden mensen buiten in de tuin tijd doorbrengen. In het najaar, de zogezegd donkere maanden, is het koud en nat en somber en moeten de mensen binnen zitten.

Heel veel mensen zijn op dit moment technisch werkloos thuis of telewerken van thuis uit. Ze hebben nog nooit zoveel tijd thuis doorgebracht en dit brengt andere behoeften, noden en wensen met zich mee. Als sector kunnen we bijdragen tot een aangenamere woonomgeving om deze moeilijke periode door te komen. Mensen willen het thuis duidelijk gezellig maken, iets dat kan bijdragen aan een positief gemoed en een psychologisch welzijn de komende maanden. Een mooi en tof interieur hoort daar zeker bij.

Een thuis is tegenwoordig een werkplaats, een ontmoetingsplaats voor het gezin en de ruimte waar men ook tot rust dient te komen van de stress. Nog nooit brachten mensen nagenoeg 24/7 tijd door in hun huis. Meer nog, ze worden gevraagd dat te doen door de overheid voor hun veiligheid en die van de medeburgers.

Oneerlijke concurrentie en economische stilstand

Er is uiteraard ook een sterk economisch aspect: het gaat in onze branche vaak om goederen die nog in zeer sterke mate op maat worden gemaakt in Belgische fabrieken. Deze fabrieken zijn rechtstreeks afhankelijk van het ontvangen van orders van de Belgische winkels, anders vallen ze stil.

Zoals gezegd zijn de winkels in Nederland en Duitsland dan ook nog eens open wat zorgt voor oneerlijke concurrentie en een scheef getrokken level playing field voor onze grenswinkels. En dat zijn er nogal wat. Als mensen in België hun meubelen niet kunnen kopen, dan trekken ze gewoon de grens naar Nederland over. Dit betekent geen inkomsten voor de winkels, laat staan voor de Belgische staat.

De afgelopen maanden werden er ook massaal veel huizen en appartementen verkocht. Uiteraard dienen deze bemeubeld te worden. De vraag en behoefte waren zelden zo groot voor een sector die de laatste jaren door een diep dal gegaan is en eindelijk wat recht aan het veren was.

Grote meubelstukken worden nog steeds zeer weinig online worden gekocht. Gezien de aarde en waarde van het product, wil de consument dit logischerwijs eerst eens gezien, gevoeld en geprobeerd hebben.

In alle veiligheid en rust shoppen

De gespecialiseerde winkels zijn low traffic en kunnen perfect werken met inachtneming van de social distancing regels, al dan niet op afspraak. Met oppervlaktes van doorsnee 1.500 tot 25.000 m² behoren zij tot de veiligste shoppingplaatsen die er zijn. Er zijn ook veel bredere gangen dan in alle mogelijke andere winkels. Er is geen enkele branche die zoveel m² beschikbaar heeft per bezoeker als de onze. Met de duizenden m² winkeloppervlakte kunnen er makkelijk enkele 10-tallen afspraken gemaakt worden zonder dat de mensen elkaar te zien krijgen. De nodige maatregelen en protocollen zijn hiervoor reeds beschikbaar sinds de 1ste lockdown.

Gespecialiseerde meubel-, keuken-, slaapcomfort- en interieurzaken mogen ook niet vergeleken worden met drukke winkelstraten of winkels à la IKEA. We vermoeden dat hierover een foute perceptie leeft bij politici en virologen. We zijn in hoofdzaak geen cash & carry winkels.

Oproep overlegcomité

Het Overlegcomité is overeengekomen om op geregelde tijdstippen de genomen maatregelen te evalueren in het licht van de epidemiologische situatie. Neem ook de economische component er maar bij.

De Minister-President van Vlaanderen Jan Jambon en Minister-President van Wallonië Elio Di Rupo riepen eerder al gezamenlijk op om lokaal te kopen. Met open grenzen is dit moeilijk…

Op afspraak kunnen consumenten gespreid komen winkelen en vermijden we een volkstoeloop en de daarbij horende gezondheidsrisico’s. Dit is perfect organiseerbaar in uiterst veilige omstandigheden. Het geeft onze economie de broodnodige zuurstof en zorgt mee voor een positieve beleving in donkere dagen.

We roepen het Overlegcomité dan ook op om tegemoet te komen aan onze wensen: sluit onmiddellijk de grenzen voor het funshoppen en geef de Belgische consument de kans om op afspraak te komen kopen. Aankopen zijn wel degelijk dringend en essentieel.

Tom Steenhoudt
Navem
Hof Ter Vleestdreef 5, – 1070 Anderlecht
Tel 02 478 48 57 – GSM 0474 459 853

Navem, de Nationale Vereniging van Meubelhandelaars, telt 230 leden die 560 winkels bezitten en 4.000 personen tewerkstellen. De belangrijkste pijlers zijn advies, bescherming, informatie, inspiratie en netwerking.